Istana Nurul Iman...
Saya pasti ramai yg pernah dengar nama Istana Nurul Iman
Istana ni merupakan Kediaman rasmi Keluarga Diraja Brunei.
Istana ni juga berfungsi sebagai Pejabat Perdana menteri keran Sultan Brunei juga adalah Perdana Menteri Brunei.
Jangan x tau yang Brunei mengamalkan Sistem Pemerintahan Monarki...
Ok... kita tgok Fakta ni ek...
Istana Nurul Iman mempunyai
~1788 buah bilik dan 257 buah bilik air... Wow...
~ sebuah Throne Room dan sebuah Banquet Hall yang dapat memuatkan 4000 orang dalam sesuatu masa.
~ 5 buah kolam Renang.
~ Sebuah masjid yang dapat memuatkan 1500 orang.
~ 564 Chandelier.
~ 44 tangga.
~ dan 18 buah lif.
~ sistem air-cond berpusat.
huhuhu... mesti susah kan nak uruskan sebuah istana mcm ni...
ni lg satu interesting facts psl istana ni...
Istana Nurul Iman diuruskan oleh Hyatt Hotel...
Keluasan istana ni adalah 2,152,782kaki persegi (200,000.0 m2)
Wow...
Pemandangan dari seberang sungai
Nak tau lagi fakta menarik psl istana ni...
Istana ni hanya menyimpan separuh koleksi simpanan Kereta Sultan Brunei yang dikatakan mempunyai lebih dari serbu buah kereta Ferrari, Lamborghini, Bentley, Rolls Royce, Porsche, Lexus, BMW, Mercedes n bnyk lagi...
Istana Nurul Iman juga tercatat dalam Guiness World Book Of Record sebagai
hahaha... x boleh sebab istana ni x dibuka untuk lawatan awam...
ia hanya dibuka setahun sekali selama 3 hari iaitu Hari Raya Aidilfitri...
Pemandangan Istana Nurul Iman dari Satelit... Google Earth
p/s: teringin nak jd org Brunei... Tax x de, Tol x de, harga kereta pun x mahal... tp harga mknn mahal ye kwn2...
Pangeran Mohamad Hizrian Bin Roslee
Istana ni hanya menyimpan separuh koleksi simpanan Kereta Sultan Brunei yang dikatakan mempunyai lebih dari serbu buah kereta Ferrari, Lamborghini, Bentley, Rolls Royce, Porsche, Lexus, BMW, Mercedes n bnyk lagi...
Istana Nurul Iman juga tercatat dalam Guiness World Book Of Record sebagai
World's Largest Residential Palace !!!...
Hmmm... mesti sgt2 teringin nak lawat kan???hahaha... x boleh sebab istana ni x dibuka untuk lawatan awam...
ia hanya dibuka setahun sekali selama 3 hari iaitu Hari Raya Aidilfitri...
p/s: teringin nak jd org Brunei... Tax x de, Tol x de, harga kereta pun x mahal... tp harga mknn mahal ye kwn2...
Comments
Miza~ Plan dulu2 mmg mcm tue, hehehe...
U dpt infor n facts ni dari mane yea? Nama you mcm kerabat diraja brunai Iman Hizrian =P
My name??? the "pangeran Mohamad Hizrian Bin Roslee", is not the real name la... Never heard the name Iman Hizrian before...
Thanx for the info...