Friday, 10 December 2010

tagged...

Ok, dah ade org tag, so buat je la... kate tgh bosan kan...

1. Adakah anda rasa anda HOT?

Saye bukan org yg suke membajetkan diri...
so, u said???


2. Update wallpaper anda guna sekarang.




3. Cerita about this picture

Ok, ni wallpaper lappy saye...
Hitam sbb sy suka warna hitam...
Abstract, so x reti nakterangkan, tp bnyk line... 
4. Kali terakhir makan pizza.

2 bln lepas dgn housemate saye... Mr David... 
tetiba rase cm nak mkn Pizza Hut, dia sorg je yg nak ekot...

5. Lagu terakhir anda dengar.

Neyo - One In A Million

6. Apa yang and buat selain selesaikan tag ni?

Facebook n Forsmpring... hehehe...

7. Selain nama sendiri, anda dipanggil dengan nama apa?

- Family ~ Abang...
- Kawan2 ~ Yan, Hiz n Ian...
- Sedara kat Kedah ~ Abang Long, Along...
- Sedara kat S'wak ~ Boy
- Student ~ Mr. Ian... hahaha... Bluffing


8. Tag lagi 5 orang

1.   1. Norfa
2.   2. Zafirah
3.   3. Yuyu
4.   4. Mieza
5.   5. Aziz


9. Siapa orang nombor 1 dengan anda?

My Close Junior in CCU, Kent...

10. Katakan sesuatu kepada orang nombor 5.

Hmmm... nak kate ape ek???

11. Nombor 3 ada hubungan dengan siapa?

saye x tau le si dak yuyu ni dah ade org punye ke belom...

12. Bagaimana pula dengan nombor 2

Budak kecik ni pun x tau la status dia...

13. Kata-kata cinta pada orang nombor 4?

Kekasih gelapku... wakakaka

14. Berikan 4 fakta yang anda tahu tentang orang yang anda tag:

1.    1. Islam
2.    2. Melayu
3.    3. Makan
4.    4. Minum

p/s: jgn lupe kasi tau saye bile dah buat ye...

Thursday, 9 December 2010

To write something or not to write anything

It's been a while I really did not write anything here, it seems a lot of story or things to be write type actually... Hmmm... let me guess, some of the reader do read and miss it, but some of you just said "nah... there's nothing to do with your writing..."

Ok, whatever you said, I just dont care anymore as I just think to be truly myself with no more cnesored... hahaha

I just thought of my life plan and it seems everything wont be as I planned before like having a family at the age of 24, having baby at the age of 25 or 26 and working as early as 23...

but now, I really need to re'plan' it as I'm still in the college at the age of 23, and I will finish the college at 24... OMG, It wont work until I finish my degree...

Married? still a long way to go for me as I want to enjoy the world first at least buy a car, a bike superbike actually and a house first... and married will be soon after all those things done...

Study, I really wish to have my Degree finish in time and I'll try to reach Master before entering 3 Series... indeed to be a HizRyanz Roslee Ph.D before 4 Series... hope it goes well...

Traveling all over the world indeed an awesome experience to had... But, no money, no talk right? so is there any ways for me to travel all over the world before I close my eyes... Seriously to have a vac in Europe, Korea, Japan, OZ, NZ, Hawaii, Canada, Alaska and some part of USA is really my dream...


And one thing I should say is, I'm really in love with branded item as I just like the suit of Aaron Eckhart (Ermenegildo Zegna), Christian Bale (Giorgio Armani), Patrick Dempsey (Versace), John Rhys Meyer (Armani) and many more... whoaaa.... Damn it, so smart...

Perfume also come into mind when there's a lot of new perfume the winter and next summer collection... OMG, I really can resist it...

So, before reaching 23 in this 9 days, I should re'plan' my life carefully to achieve my dream...

p/s: Any idea anyone?

Friday, 19 November 2010

Holidays...

It's 19 November 2010... and it is the day we IPBArian start holidays... but I do go back to my home on 15 after my last paper for this sem... Driving all alone from KL to Kedah Okay!!! And I do that juz in 5 hours... (Hoping that no speed trap summons for me)...

Hmmm... and it is already 4 days I stay in home... what did I do during all those days??? hmmm... nothing...
there's a lot of things planned in my mind to be done during this holidays, but none of them is working yet...whoaaaa....

Okay... let us see the plan for holiday...
1. Planting some home vege...
2. Watching Harry Potter with my sister...
3. Rearrange my room deco...
4. Add some accessories to my Kenari...
5. Dig a small pond behind my home to cattle some fish...
6. Change the LC135 lamp...
7. Baking some cake that I like...
8. Cook something that I want to eat...
9. Going Holiday with my family...
10. Shopping!!!
11. Visit my old neighbors...
12. Trim the grass in front of the house...
13. Wash the pond in front of the house...
14. Redecorate the landscape in front of the house...
n many more...

But there's also a lot of excuse for me to do that to... whoaaaa....
1. the weather is too hot... I cant stand the heat...
2. I'm doing it alone??? hmmm...
3. There's no proper tools for me to do that...
4. Sometimes Rain wouldn't allow me to do that...
5. The laziness come and Blocked me....

Hmmmm... I really hope all of them will be accomplish before this holiday finish...

Wednesday, 17 November 2010

25 Things You Should Know About Me

"Once you have been tagged, you are supposed to write a note with 25 random things, facts or goals about you. In the end, choose 25 people to be tagged. You have to tag the person who tags you. If I tag you, it’s because I want to know you more."

Should I tell the truth or the bluff??? hahaha...
stating there to tell the facts n goal right, so I make the right things ya...
but, do not believe it until you see it or you know it...  
and do not take this post seriously...
hahaha... 

1. I am guy!!! Don't you believe it???
want the proof? OMG, No way!!! hahaha

2. Mentally unstable!!! usually a sane person, but sometimes when the insane come, you need to see, think n act wisely with me... WARNING!!!

3. Hmmm... I can memorize road n navigate confidently even sometimes it lead to nowhere... hahaha... But, at least I got the experience of driving somewhere I dont know...

4. To be frank, my friends don't like to ride me as I drive like a 'pelesit'... even I just drive a Kenari... hahaha...

5. I love Cat. hahaha... I'm typing this with my cat sleeping on my lap... 
6. A Chocolate Lover Craver... I love choc so much until some of my friend just use choc to coax me whenever I angry with them...

7. A network socialite... I'm on Facebook, Friendster, Twitter, Formspring, Tagged, Hi-5 and some more... but just active in FB, Formspring and Twitter...

8. A sceptical persons towards somethings... Only my close friends know 'that'... 

9. An open minded person... you can come to me and talk about everythings... and I wont easily judge you... but, do talk informative with me or else just get out... hahaha...
10. Very selective and fuzzy... Hahaha... a friend told me that I'm too fuzzy until she things she wont me his husband even only me and her only in the world... hahaha... 

11. I wont stick to others in a long relationship... sorry to say, the longest relationship I ever had is only 2 years...

12. I easily see others mistake, but cant easily see my mistakes... well, if you see me doing anything wrong, dont hesitate to tell me... i wont angry if you want to correct me.

13. IT Geek??? hmmm... I think I am like that as sometimes I like to explore the latest technology, and I like the latest phone so much...

14. I like Blue and Green... But I wont use that colours so much as I  wont stick to the same colour in a long times... so, to play safe I prefer using White and Black colour... natural colour

15. I cant live without internet... Juz gimme the internet and the gadget, I wont disturb for a day...

16. sometimes a loner... I prefer to be alone when I had a problem.

17. Talkative yet Silencer... crazy right? hahaha... I am very talkative with my friends and very silent when I'm with the person that I dont know... it tooks a while for me to make friends...

18. Wont easily forgive and forget... so, if you think you had made something wrong with me, better appologise as soon as possible...

19. I am in the process of improving my Malay and English Language... It is a bit difficult for me as I mix a lot of them while talking... but now, I'm trying to write stories... so I need to stick to the proper language...

20. Easily distract towards something... do not disturb me while I am talking as I will forget what I'm goin to say...

21. Hmmm... The most favourite male actor is Jonathan Rhys Meyer... and the most favourite female actress is  Anne Hathaway.

22. The most favourite movie all the time is The Harry Potter series... but now seriously in love with "The Social Network"...

23. I love reading... give me a book or anything that I can read, I will not do anything else... I'm currently reading "The Favourite Wife".

24. I love travel... I like to travel all around the world before ending my bachelor era...

25. The last things is... I am Mohamad Hizrian Bin Roslee...

I feel awkward to tag others... so feel free to do this tag...

And do not forget to tell me that you have take it...

Tuesday, 26 October 2010

Kubur Islam yang Haram

Hakikat yang tak dapat ditolak, pusara ni semua memang sangat cantik. Malah teramat-amat cantik. Tentu ada antara korang yang terniat nak ada kubur macam ni bila dah KO nanti. Tapi mengapa kubur-kubur sebegini dikatakan haram? Baca artikel di bawah.

Larangan dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam:

Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,

“Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata’ala.

Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.

wALLAHua’lam...

Sunday, 24 October 2010

Haram Pakai Jersey Lambang Salib

KUALA LUMPUR – Pemakaian jersi bola sepak atau sebarang pakaian yang memiliki lambang salib, jenama arak dan imej syaitan adalah haram hukumnya dan boleh menjurus kepada perbuatan syirik.

Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadot berkata, perkara tersebut ditegah oleh Islam dan perbuatan mengabaikan hukum yang sudah jelas boleh membawa umat Islam ke arah syirik.

Beliau berkata, memakai baju seperti itu walau apapun alasannya menunjukkan umat Islam seolah-olah mengagung-agungkan dan memuliakan lambang agama lain.

“Semua mengetahui hukum ini dengan jelas, ia adalah haram dan jangan beri alasan untuk menghalalkan perkara tersebut.

“Dalam hal ini, Islam tidak ada kompromi sama ada ia dibuat atas nama hiburan, fesyen mahupun sukan,” ujarnya ketika dihubungi Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Beliau mengulas trend menyarung jersi di kalangan remaja dan golongan dewasa masa kini yang secara terang-terangan memiliki lambang salib atau jenama arak di baju mereka.

Trend itu sudah agak lama berlaku di negara ini namun semakin popular semenjak demam Piala Dunia melanda bermula awal tahun ini.

Antara jersi pasukan negara atau kelab yang tertera lambang salib atau imej syaitan adalah Brazil, Portugal, Sweden dan Norway, Manchester United dan Barcelona.

Nada yang sama turut diluahkan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

Beliau berkata, perbuatan memakai baju seperti itu hanya menjurus ke arah dosa dan boleh mengakibatkan syirik kepada Allah.

Jelasnya, pakaian yang mempamerkan lambang agama lain mahupun mempunyai imej syaitan dan jenama arak dilihat seperti mengangkat martabat lambang itu lebih tinggi berbanding Islam.

Menurut Harussani, Islam tidak menghalang umatnya untuk berfesyen atau bersukan namun ia perlu dilakukan dalam ruang lingkup syarak seperti menutup aurat dan tidak membazir.

Sumber: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0718&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm



Friday, 22 October 2010

Mahalnya Seorang Perempuan

Perempuan. Tahukah kamu bahawa kamu itu sangat mahal?

Ketahuilah bahawa, makhluk yang paling saya sayangi di atas dunia ini adalah perempuan.

Percaya? Saya bukan nak main gula-gula di sini. Tetapi saya serius menyatakannya. Ketahuilah bahawa, makhluk yang paling saya sayangi di atas dunai ini adalah perempuan.

Mengapa?

Jika yang lelaki bertanya, saya mungkin memahami. Tetapi perempuan, jika kamu yang bertanya, maka saya kehairanan.

Apakah kamu tidak tahu megapa saya sayangi kamu? Adakah kamu tidak menyedari betapa istimewanya kamu?



Aku dari rahim seorang perempuan

Kalau difikirkan semula, tiada lelaki yang dilahirkan selain dari rahim ibu melainkan Nabi Adam AS. Perhatikanlah Sultan, pemerintah, perdana menteri, laksmana, tentera, pegawai, jurutera, doktor, doktor falsafah, genius, semuanya dilahirkan dari perut seorang perempuan.

Saya, dari rahim seorang perempuan juga.

Tiada manusia dilahirkan hebat. Mereka semua dilahirkan sebagai manusia biasa. Tetapi biasanya manusia-manusia hebat ini mempunyai ibu yang hebat di sisi mereka. Yang mendidik dan memberikan suasana kepada mereka semenjak kecil.

Mengapa pula saya tidak menyayangi perempuan? Mengapa pula saya tidak mengambil berat terhadap mereka? Dari rahim mereka lahirnya pewaris masa hadapan!

Sekiranya saya membiarkan perempuan rosak, dirosakkan, merosakkan diri mereka, maka sama sahaja dengan saya membiarkan masa hadapan dunia hancur, gelap, kelam dan hitam.

Jangan lupa, dari rahim perempuan juga lahirnya penderhaka, penjenayah, perogol, pencuri, yang ingkar kepada Allah, pembohong, dan banyak lagi manusia-manusia yang mencorakkan dunia dengan kehitaman. Hatta Ariel Sharon juga lahir dari perut seorang perempuan.

Sekiranya perempuan yang menggendong masa hadapan dunia selama 9 bulan 9 hari ini rosak, di mana masa hadapan dunia?

Mustahil saya tidak menyayangi perempuan. Maka tiadalah harapan yang saya inginkan, melainkan perempuan juga menyayangi diri mereka dan menjaga peribadi mereka daripada perkara yang Allah larang dan murka.


Perempuan sayap kiriku

Saya hendak berkahwin dengan siapa? Mustahil dengan lelaki. Baik macam mana pun saya dengan Hafiz Zainol Abidin, Tengku Fahmi, mustahil saya akan berkahwin dengan mereka.

Saya akan berkahwin dengan seorang perempuan.

Mustahil saya tidak menyayangi kaum ini. Yang menjadi isteri-isteri dan pendamping kepada lelaki. Yang menjadi pengawal kepada segala rahsia seorang lelaki. Yang menjadi guru kepada anak-anak seorang lelaki. Yang menjadi penenang dan penyejuk mata serta pendamai jiwa seorang lelaki.

Kestabilan seorang perempuan, menjamin kestabilan seorang lelaki.

“Apabila enta bangun tidur dan melihat isteri enta di sebelah, enta akan merasakan keajaiban penciptaan Allah SWT” ~ Pakcik Rosdi. Dan dia berkata dalam keadaan tersenyum. Hidupnya bahagia dengan ketenangan isterinya: Cikgu Maimunah binti Hashim.

Maka mustahil saya hendak membiarkan perempuan rosak, dirosakkan atau merosakkan diri mereka sendiri. Kerana mereka adalah penjaga-penjaga lelaki di satu sisi. Suami-suami memerlukan isteri-isteri yang solehah, yang baik, yang taat kepada Allah dalam rangka hendak membangunkan ummah. Tidak dinafikan isteri-isteri juga memerlukan suami-suami yang baik. Tetapi bukan sedikit lelaki yang berubah kerana cinta seorang perempuan. Maka mengapa perempuan tidak mempersiapkan diri mereka lebih sedikit untuk mengubah seorang lelaki dengan cinta?

MasyaAllah.

Saya amat menyayangi perempuan. Maka tiadalah harapan saya melainkan perempuan menyayangi diri mereka sendiri. Menjaga diri dari kerosakan. Menjaga diri dari kemungkaran. Mempersiapkan diri menjadi hamba Allah yang taat. Buat apa yang disuruh, meninggalkan apa yang dilarang.


Maka amat menyedihkan saya jika…

Bila sayang, akan datang ambil berat. Semestinya demikian. Saya amat hairan kalau seseorang itu menyatakan sayang kepada si fulan: “Aku sayang sangat dengan kau” kemudian dia melemparkan si fulan itu ke dalam api. Mustahil itu adalah sayang.

Maka kerana sayang itu jugalah saya akan terluka apabila melihat perempuan-perempuan berkeliaran tanpa menutup aurat. Kerana sayang itu jugalah saya akan tercedera apabila melihat ada perempuan-perempuan tidak menjaga maruah mereka dan berpeleseran dengan lelaki tanpa segan silu. Kerana sayang itu jugalah saya akan terasa apabila melihat perempuan-perempuan menayangkan akhlak buruk mereka. Kerana sayang itu jugalah saya akan tercucuk dengan perempuan yang tiada rasa malu pada diri mereka.

Kalaulah perempuan tahu bahawa mereka memegang nasib dunia. Mereka bakal ibu dan isteri. Ibu kepada anak dan isteri kepada suami. Nyatakan kepada saya bagaimana mereka ini tidak memberikan kesan kepada dunia? Semestinya mereka ini memberikan kesan. Dan kesan yang diberikan oleh kamu wahai perempuan, bukannya sedikit bahkan besar.

Sudah wujud di dalam sejarah, kerajaan hebat jatuh kerana seorang perempuan. Sudah wujud di dalam sejarah, abid hebat jatuh kerana seorang perempuan.

Sebab itu saya sangat menyayangi perempuan dan sering memikirkan mereka.

Apakah perempuan-perempuan memikirkan diri mereka sendiri?


Penutup: Jika sayang ini tidak berbalas, tidak mengapa. Tetapi…

Jika sayang ini tidak berbalas, tidak mengapa. Bukan tujuan saya menulis artikel ini untuk disayangi perempuan. Tetapi tujuan saya menulis artikel ini untuk perempuan menyayangi diri mereka sendiri.

Maksud sayang pada saya adalah = Hendak masuk syurga bersamanya.

Maka kalau tak nak masuk syurga dengan saya, at least kamu kena lah rasa hendak masuk syurga dengan diri kamu wahai perempuan. Maka jagalah diri, persiapkan peribadi. Kamu pemegang masa hadapan dunia. Dan tiada yang memberikan kesan lebih besar terhadap dunia selain kamu wahai perempuan.

Kalaulah kamu tahu betapa sejuknya mata ini melihat perempuan-perempuan yang berakhlak. Kalaulah kamu tahu betapa senangnya jiwa ini melihat perempuan-perempuan yang pemalu. Kalaulah kamu tahu betapa seronoknya kalbu ini melihat perempuan-perempuan yang menutup aurat. Kalaulah kamu tahu betapa tenangnya diri ini melihat perempuan-perempuan yang menjaga batas pergaulan.

Wahai perempuan, tidakkah kamu memandang diri kamu berharga?

Maka jangan murahkan.

Siapkan dirimu untuk menggoncang masa hadapan dengan keimanan dan ketaatan.

Bukan dengan kehancuran dan kerosakan.

Sungguh, saya merayu di sini. Agar kamu mencintai diri sendiri.

Wednesday, 20 October 2010

Asal Usul nama Hari

Asal Usul nama Hari

Sebagian orang percaya bahwa langit itu berlapis tujuh. ini ada kaitannya dengan tujuh benda langit yang memiliki jarak yang berbeda. maksudnya benda yang lebih cepat jaraknya dianggap lebih dekat jaraknya. lalu akan digambarkan seolah-olah benda-benda tersebut berada pada lapisan langit yang berbeda-beda dan mereka mengelilingi bumi yang berada di tengah-tengah. Di langit pertama ada Bulan,benda langit yang bergerak cepat sehingga di anggap paling dekat. langit yang kedua ditempati Merkurius ( bintang Utarid). Venus (bintang kejora) ditempat ketiga. kemudian Matahari di posisi empat. Dilangit kelima adalah Mars (bintang Marikh) langit ke enam adlah Jupiter (bintang musytari) dan yang ketujuh adlah saturnus (bintang Ziarah). inilah keyakinan lama yang menganggap Bumi sebagai pusat semesta. Orang-orang dahulu (khususnya Romawi dan Yunani) juga percaya bahwa ketujuh benda langit itu adalah dewa-dewa yang memengaruhi kehidupan di Bumi. Pengaruh-nya bergantian dari jam ke jam, dengan urutan mulai dari yang terjauh (menurut pengetahuan mereka) yaitu Saturnus, sampai yang terdekat yakni Bulan. Pada jam 00.00, Saturnus-lah yang dianggap berpengaruh pada kehidupan manusia. Karena itu, hari pertama disebut Saturday (hari Saturnus) dalam bahasa Inggris, atau Sabtu dalam bahasa Indonesia. Ternyata, jika kita menghitung hari sampai tahun 1 Masehi, tanggal 1 Januari tahun 1, memang jatuh pada hari Sabtu.

Bila diurut selama 24 jam, jam 00.00 berikut-nya jatuh pada Matahari. Jadi-lah hari itu sebagai hari Matahari (Sunday). Setelah Sun’s day adalah Moon’s day (Monday). Hari berikut-nya adalah Tiw’s day (Tuesday). Tiw adalah nama Anglo-Saxon untuk Dewa Mars (dewa perang Romawi kuno). Berikut-nya adalah Woden’s day (Wednesday). Woden adalah nama Anglo-Saxon untuk Dewa Merkurius (dewa perdagangan Romawi kuno). Berikut-nya lagi Thor’s day (Thursday). Thor adalah nama Anglo-Saxon untuk Dewa Jupiter (dewa Petir, raja para dewa Romawi). Terakhir adalah Freyja’s day (Friday). Freyja adalah nama Anglo-Saxon untuk Dewi Venus (dewi kecantikan Rowawi kuno).
Jumlah hari yang ada tujuh itu, dalam bahasa Arab, nama-nama hari-nya disebut berdasarkan urutan: satu, dua, tiga, sampai tujuh, yakni ahad, itsnain, tsalatsah, arba’ah, khamsah, sittah, dan sab’ah. Bahasa Indonesia mengikuti penamaan Arab ini, sehingga menjadi Ahad, Senin, Selasa, Rabu, Kamis, Jum’at, dan Sabtu. Hari keenam disebut secara khusus: Jum’at, sebab itu-lah penamaan yang diberi-kan Allah di dalam Al-Qur’an, yang menunjuk-kan ada-nya kewajiban shalat Jum’at berjamaah.
Penamaan Minggu berasal dari bahasa Portugis, Dominggo, yang berarti hari Tuhan. Ini berdasar-kan kepercayaan Kristen bahwa pada hari itu Yesus bangkit. Tetapi, orang Islam tidak mempercayai hal itu (berbeda agama maka beda pula cerita yang dicerita-kan agama masing-masing), sehingga lebih menyukai pemakaian “Ahad” daripada “Minggu”
sumber kaskus.us

Monday, 18 October 2010

Kisah Harut dan Marut

Kisah Harut dan Marut
Surah al Baqarah:102

Alam Malaikat adalah yang alam tinggi di alam langit. Para malaikat berkumpul, mereka berbisik sesama mereka dan teringat firman Allah kepada mereka “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khlifah di muka bumi” al Baqarah:30 Lalu mereka berkata “mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah, pada hal kami sentiasa bertasbih dengan memuji dan mensucikan Engkau” Tuhan berfirman sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui” al Baqarah:30

Allah telah mengajarkan Adam nama nama benda seluruhnya, menempatkan Adam di dalam syurga, mencipta Hawa sebagai isteri kepada Adam dan rakan kongsinya sehinggalah Adam mengengkari perintah Allah dengan memakan buah dari pohon khuld dan akhirnya Adam di keluarkan dari syurga dan di campak ke dunia. Bermula kehidupan Adam dan Hawa di dunia. Lahir zuriat Adam di dunia dan akhir berlaku pembunuhan pertama Qabil ke atas Habil. Selepas itu zuriat anak Adam terus berkembang dan bertambah ramai di dunia. Akhirnya dunia penuh dengan dosa dosa keturunan Adam.

Mereka lupa tugas mereka sebagai khalifah Allah di bumi. Mereka membuat berhala lalu mereka menyembah berhala tersebut. Begitulah berlalu kehidupan manusia yang penuh kelalaian, penuh kemaksiatan, mencuri, merampas hak sesama mereka dan membunuh antara satu sama lain dan dunia diselubungi kezaliman. Kesemua ini dicatit oleh malaikat sehingga buku catitan mereka menjadi gelap hitam gelemat, lalu malaikat pun berkata beginikah keadaan khalifah Allah di bumi?kenapa Allah memilih mereka menjadi khalifah sedangkan mereka mengengkariNya?

Lalu Allah berfirman kepada para malaikat “jika sekiranya Aku menjadikan kamu semua seperti manusia nescaya kamu juga akan melakukan seperti apa yang telah berlaku dikalangan manusia”

Malaikat menjawab; wahai Tuhan! Maha Suci Engkau kami sekali kali tidak akan mengengkari Kamu. Maka Allah berfirman lagi;pilihlah dua malaikat dari kalangan kamu. Lalu para malaikat memilih Harut dan Marut kerana mereka berdua adalah yang paling terbaik beribadat kepada Allah dari kalangan malaikat. Firman Allah ” dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat di negeri Babil iaitu Harut dan Marut” al Baqarah:102 .

Babil atau dikenali dengan Babylon di Iraq. Babylon ketika penuh dengan kemewahan, keseronokkan dan kemaksiatan. Wanita wanita cantik dan jelita berada di mana mana saja, arak juga terdapat di merata tempat, alunan muzik dapat didengari dari semua kedai dan kelab dan perkara keji dan jahat berleluasa.
Di sana sini terdapat kelompok manusia berpesta mengelilingi wanita cantik yang sedang menyayi dan menari dalam separuh bogel. Ada sebahagian mencuri barang barang orang, kerana mereka lalai dan leka melihat wanita menyayi dan menari.

Kesemua hal keadaan ini dilihat dan didengari oleh Harut dan Marut, setelah Allah SWT menukar mereka menjadi manusia dan mencampak mereka berdua di Babil. Harut dan Marut berada di Bandar Babil, mereka berdua sentiasa memelihara kecantikan dan keputihan malaikat, sesiapa saja akan tertarik dan tergoda dengan kecantikan mereka berdua.

Setelah lama berjalan jalan di kota Babil mereka berdua merasa letih. Harut pun berkata; aku terasa sesuatu di dalam dadaku, begitu juga di kepalaku seolah olah badanku berat seperti bukit sehingga kakiku tidak mampu memikulnya.
Marut menyahut kata kata Harut; aku berasa seperti yang kamu rasa tetapi perutku amat terasa sakit.
Harut menjawab; itu bunyi perut yang lapar, wahai saudaraku! Sesungguhnya kita telah jadi seperti manusia, ketika kita malaikat tidak pernah merasa lapar dan dahaga bahkan kita sentiasa bertasbih dan menyucikan Allah. Lalu Harut mendonggak ke langgit berdoa kepada Allah supaya Allah memberi mereka makanan. Tiba tiba mereka tercium aroma daging bakar yang memenuhi rongga hidung mereka berdua.Mereka berdua segera pergi mencari ke arah aroma daging bakar, akhirnya mereka sampai ke majlis keramaian. Mereka dapati ramai manusia sedang berjamu selera dalam majlis tersebut.
Mereka terus masuk ke dalam majlis itu, tetapi rasa mulia yang ada dalam diri mereka berdua menjadi penghalang dari mereka meminta makanan dari tuan majlis. Bagaimana mereka menyembunyi bunyi perut yang lapar dari terus berbunyi?Lalu mereka berdua pergi duduk dekat dengan tuan majlis itu. Mereka melihat orang ramai makan dengan sayu. Orang ramai juga memerhatit Harut dan Marut, kemudian tuan majlis merasa kasihan lalu menjemput mereka makan. Mereka makan bersama orang ramai sehingga kenyang dan perut mereka tidak lagi berbunyi.

Selesai makan, mereka pun memerhati semua orang ramai yang sedang makan, mereka memerhati seluruh tempat di dalam majlis itu. Akhirnya mata mereka berdua terpaku melihat kecantikan dan kejelitaan seorang wanita, wajahnya cantik bak bulan purnama. Itulah Zahrah ratu cantik di Babil. Harut dan Marut tersedar dari lamunan, dan rasa bersalah kerana telah melakukan dosa. Harut dan Marut pun segera beristighfar dan bertaubat dari dosa tersebut. Rasa terlalu malu atas dosa tersebut hampir hampir membunuh mereka berdua. Penyesalan jelas terpancar dari riak muka mereka.

Tetapi setelah perasaan penyesalan berlalu, syahawat datang kembali sekali lagi mereka memandang Zahrah dengan asyik sekali, sehinggalah suara iman dalam hati mereka memberontak dan berkata ini nafsu dan bujukan syaitan. Suara iman mengatasi syahawat mereka segera beristighfar kepada Allah SWT. Mereka memikirkan bagaimana hendak mengatasi masalah itu?

Akhirnya mereka dapat jalan penyelesaian.Hanya itu saja jalan penyelesaian bagi mereka iaitu bersegera meninggalkan majlis . Harut dan Marut sepakat, mereka mestilah segera meninggal majlis dan bertaubat kepada Allah. Lalu mereka terus melangkah keluar dari majlis, setelah agak jauh meninggal majlis tersebut, perasaan syahawat mereka meronta ronta untuk melihat Zahrah, mereka serentak berpaling untuk kembali kepada Zahrah, tetapi sekali bisikan iman mereka mengatasi bujukan syahawat dan mereka meneruskan perjalanan, lari jauh meninggal majlis itu.

Dalam perjalanan itu Harut dan Marut tidak bercakap terus membisu, sambil itu kedua dua tertanya tanya apakah yang telah mereka lakukan sanggup mengengkari perintah Allah dengan melihat kepada perkara yang diharamkan ke atas mereka.

Harut pun berkata kepada Marut; nafsu manusia buruk dan keji mendorang kita melakukan maksiat kepada Allah. Alangkah keji nafsu manusia!

Marut menjawab; mungkin perasaan engkau sama seperti apa yang aku rasai sekarang! Ya aku takut tempat kembali kita adalah neraka, yang menjadi tempat balasan orang orang durhaka kepada Allah
Harut menjawab; tidak! Tidak! Jangan takut kita mesti berusaha mengalah syahawat dan memaksa nafsu agar mengikut bisikan iman.Kita mesti terus beristighfar dan bertaubat kepada Allah dan mesti meninggal terus tempat maksiat dan pergi ke tempat jauh dari manusia dan tidak ada maksiat.

Setelah senja matahari pun terbenam mereka masih meneruskan dan berhenti dengan kaki bukit, masih ada lagi cahaya kemerahan di kaki langit, beransur ansur bertukar menjadi gelap, kelipan kelipan cahaya bintang jauh di langit. Harut dan Marut khusyuk menunaikan solat dan bertasbih kepada Allah sambil memohon taubat ke atas dosa yang telah mereka lakukan
Keadaan malam terus gelap gulita, semua makhluk di dunia sedang nyenyak tidur. Manakala Harut dan Marut terus menerus bersolat, tiba tiba mereka terdengar tiupan angin yang mendayu dayu lalu terbit suara yang kuat, seolah olah suara perempuan meraung kehilangan anaknya dan timbul perasaan takut menyelubungi mereka berdua, tambah lagi dengana kedinginan malam yang menggigilkan tubuh badan mereka. Mereka amat ketakutan dan kesejukan, lalu mengambil keputusan untuk kembali ke bandar untuk menghilangkan rasa kesejukan dan ketakutan.

Setelah sampai di bandar, Harut berkata: dah kembali balik!!! Tanya Marut apa yang kembali balik? Harut menjawab; rasa kelaparan yang menyakitkan perut ku. Kata Marut; Kita dah jadi hamba kepada perut, celakalah perut ini yang tidak pernah kenyang! Harut; kita perlu mencari makanan. Marut; jika kita dapat makanan dan kenyang, adakah kita tak lapar lagi?Kita mesti bekerja untuk membeli makanan. Kerja apa yang kita boleh buat? Serah urusan kepada Allah, kita akan dapat kerja dan Insya Allah akan memberi rezeki harta cukup kepada kita.

Keadaan sianghari Babylon penuh dengan kemewahan, keseronokkan dan kemaksiatan. Wanita wanita cantik dan jelita berada di mana mana saja, di malam pula pesta minum arak juga terdapat di merata tempat, alunan muzik dapat didengari dari semua kedai dan kelab dan perkara keji dan jahat berleluasa.

Mereka terus berjalan di kota Babil untuk mencari kerja, dan terpandang orang ramai berpusu pusu pergi ke istana yang besar dan mewah, Harut dan Marut mengikut orang ramai pergi ke istana itu. Mereka pun masuk ke dalam istana dan sampai ke dewan yang penuh berbagai makanan dan buah buahan yang lazat. Di hujung meja hidangan duduk seorang lelaki dengan pakaian yang mewah dan cantik, tetapi itu tidak mempesonakan Harut dan Marut, mereka lebih tertarik kepada hidangan makanan dan buah buahan yang lazat dan enak kerana itu saja dapat menghilangkan kelaparan. Lalu tuan istana menyuruh mereka duduk dan makan, ketika mereka berdua sedang asyik makan dengan penuh nikmat, tuan istana memerhati mereka berdua dan ia meminta khadamnya supaya menuang arak dan persilakan mereka minum arak lalu Harut dan Marut menolaknya dengan baik. Tuan Istana amat terkejut kerana masih terdapat dikalangan penduduk Babylon yang tidak minum arak.Setelah itu barulah Harut dan Marut tahu bahawa lelaki itu adalah seorang raja yang sedang dikelilingi oleh menteri menteri dan pembesar pembesarnya.

Raja itu bertitah, semua menteri dan pembesar diam dan mendengar titah raja tersebut. Titah raja berkisar tentang pertikaian tanah antaranya dengan salah seorang pembesarnya. Raja mahukan tanah tersebut dengan cara yang salah. Tidak seorang pun daripada hadirin yang berani mejatuhkan hukuman. Raja tidak peduli kepada menteri menterinya, lalu raja berpaling kepada Harut dan Marut dan bertitah; Aku nak dengar dua orang tetamu ini yang menyelesaikan isu ini.

Semua perhatian menteri dan pembesar raja tertumpu ke arah Harut dan Marut, mereka semua menjangka bahawa Harut dan Marut menyebelahi raja. Tidak pernah terlintas pada pemikiran hadirin bahawa kedua dua tetamu adalah dari malaikat, malaikat hanya mengetahui keadilan. Harut dan Marut telah memutuskan hukuman berdasarkan keadilan dan mengembali hak kepada empunya. Mereka bukan sekadar menjatuhkan hukuman, bahkan mereka mengatakan raja yang bersalah dan zalim kerana merampas hak orang lain.

Semua menteri dan pembesar terdiam dan menanti keputusan raja; raja pun bertitah dengan suara yang lantang; beta melantik kamu berdua menjadi hakim di negeri Babylon. Para menteri dan pembesar bertepuk tangan kerana raja tidak murka dan menjatuhkan hukuman mati sebaliknya melantik mereka menjadi hakim. Begitulah akhirnya Harut dan Marut mendapat kerja di Babylon setelah mereka menyerah urusan kerja kepada Allah.

Harut dan Marut di beri rumah yang berdekatan dengan istana raja. Tidak ada lagi ketakutan, kesejukan, kelaparan, dahaga, dan tidak perlu meminta minta makanan dari orang lain. Mereka amat bersyukur kepada Allah SWT yang memberi kerja dan rezeki dengan menunaikan solat, bertabih memuji kebesaran Allah dan menyucikan. Tetapi ada sesuatu yang amat merisaukan, iaitu hati mereka tidak lagi pernah sekhusyuk dan sebersih seperti sebelum ini.

Inilah kehidupan manusia yang lemah, yang mereka hina ketika berada di alam malaikat. Kemudian datang tamu baru dalam kehidupan mereka, yang tidak pernah dirasai sebelum. Rasa letih, mengatuk dan berat mata sehingga tidak dapat buka. Harut segera membuka matanya dan berkata; mati!!! Wahai Marut! Kita akan matiii! Marut menyahut;Kenapa wahai sahabatku? Jawab Harut ; aku letiiih! mata rasa amat berat hingga tak mampu bukaa! Marut menjawab; aku pun rasa sama seperti kamu! Matiilah kita! Kata Harut lagi;aku rasa kita tak mati lagi…tapi benda lain..? mereka menguap aaah! Aaah! Aaah! Dan bercakap dengan suara terputus putus dan akhirnya langsung tidak dengar lagi suara. Tenanglah penafasan mereka, tidurlah Harut dan Marut dengan nyenyak buat pertama kali, kerana sebelum ini mereka malaikat. Malaikat memang tidak tidur.

Bila Harut dan Marut terjaga dari tidur, matahari sudah terbit dan angin pagi bertiup sepoi sepoi bahasa bermulalah hari baru, dan itulah sinaran cahaya matahari pagi yang pertama mereka rasai. Harut dan Marut merasai betapa nikmat dan segarnya tidur dari keletihan. Uuh! Uuh!uuh! segarnya tidur!

Marut berkata; Wahai sahabatku! aku rasa seolah-olah baru diciptakan.

Dengan kesegaran itu Harut dan Marut dapat memulakan kerja sejak awal pagi. Orang ramai mula datang berjumpa Harut dan Marut, dan meminta penyelesaian kes kes dan pertikaian yang berlaku diantara mereka. Harut dan Marut telah menyelesaikan kes kes dan pertikaian dengan adil dan saksama. Orang pun puas hati dengan pengadilan Harut dan Marut. Nama mereka mula dikenali dan semakin mendapat tempat dan akhirnya mereka menjadi hakim yang terkenal dan dihormati di seluruh Babil.

Setiap kali mereka selesai urusan dengan orang ramai, Harut dan Marut tidak lupa menunaikan solat, memuji kebesaran Allah dan menyucikan sentiasa bersyukur kepadaNya.Tidak menjadi halangan kepada Harut dan Marut, sekali kali raja menjemput mereka makan bersama tetapi dengan syarat tidak adan minuman arak.

Masa terus berlalu dengan pantas. Harut dan Marut terus menyelesaikan segala permasalahan orang ramai dengan adil dan saksama. Mereka tidak pernah walau pun sekali melanggar perintah Allah dalam menyelesaikan kes kes orang ramai.

Suatu hari dalam kesibukan mereka menyelesaikan kes orang ramai, tanpa diduga mereka didatang dengan kes baru, kes itu melibat seorang wanita. Apabila wanita duduk di depan Harut dan Marut, mata mereka berdua terpegun wajahnya cantik, jelita dan senyum ceria… Lalu mereka teringat ha! ha! ha! Ya Zahrah. Jantung mereka berdegup degup dan darah panas mengalir keseluruh badan, mereka berdua berasa hairan apa yang berlaku dalam hati mereka, rasa takut! rasa cinta! rasa benci ! berangan angan! Sungguh ajaib hati manusia. Aaah! Alangkah agungnya ciptaan Allah!

Manakala Zahrah sedang menceritakan kes berlaku ke atasnya…Harut dan Marut sedang berada di awan awangan…berkhayal sambil asyik memandang Zahrah ..tanpa mendengar apa yang diceritakan oleh Zahrah…tiba tiba bisikan iman cuba menghalang mereka dari asyik memerhati Zahrah, mereka cuba memaling pandangan ke arah lain.. tetapi tak mampu kerana ada tolakan syahawat yang lebih kuat untuk melihat Zahrah dengan nafsu, seolah olah bara api membara dalam hati mereka berdua. Sehingakan mereka tidak sedar yang Zahrah telah selesai menceritakan kesnya.

Wahai Tuan Hakim; itulah cerita kes saya dan saya mengharapkan tuan hakim berdua dapat memberi keputusan dengan se adilnya. Harut dan Marut tersedar dari awan awangan, lalu Harut segera menjawab; wahai saudari ! kes kamu memerlukan kajian, kamu datanglah besok. Marut mencelah; ya saudariku! Benar seperti yang dikatakan oleh Harut , besok saja kamu datang. Zahrah memerhati Harut dan Marut, lalu mereka berdua berdiri untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Zahrah. Setelah Zahrah pergi dan hilang dari pandangan, Harut dan Marut menyesal dengan tindakan mereka. Dengan penuh kesal Harut berkata; aaah! Kenapa aku tangguh keputusannya sehingga esok hari ! kenapa aku jadi begini! Wahai sahabatku! Aku takut..masuk neraka disebabkan oleh wanita ini!Cepat kita segera bertaubat kepada Allah SWT.

Keesokannya Zahrah segera pergi ke majlis Hakim, menunggu gilirannya untuk berjumpa dengan Hakim. Pada malam itu Harut dan Marut tidak dapat kerehatan yang cukup, tidur mereka berdua terganggu dengan kes Zahrah…Mereka berazam apabila Zahrah datang, mereka tidak akan memandang wajahnya. Tiba giliran Zahrah, dengan senyuman yang manis Zahrah masuk berjumpa Harut dan Marut. Senyuman manis membuatkan Harut terlupa azamnya untuk tidak memandang wajah Zahrah. Begitu juga Marut terlupa taubat untuk mengulangi dosa yang sama,bila Zahrah masuk untuk mendapatkan keputusan kesnya. Setelah lama berbual dengan Zahrah, tanpa disedari mereka pun menjatuhkan hukuman yang tidak adil kepada Zahrah. Selepas hukuman ke atasnya diputuskan , dia pun bangun dan bergegas keluar, mereka berdua serentak bertanya; saudari hendak ke mana? Zahrah menyahut ; saya nak pergi sembah matahari dekat berhala, marilah ikut saya. Harut dan Marut menjawab bersama; apa kami nak buat? Jawab Zahrah; kamu berdua bersembahyang dengan saya. Mereka jawab; kami sekali kali tidak sembah selain dari Allah.

Tetapi Zahrah tak peduli dan terus pergi. Bila Zahrah dah hilang dari pandangan mereka, masing masing menyalah diri sendiri kenapalah mereka bersikap demikian dan teringat janji dan azam yang mereka untuk tidak mengulangi dosa yang samabila berjumpa dengan Zahrah. Lalu Harut berkata; wahai sahabatku! sesungguhnya rahmat Allah amat luas, segeralah kita bertaubat kepada Allah SWT.

Pada malam tersebut Harut dan Marut tertidur sehingga ke pagi tanpa solat, istighfar dan bertaubat kepada Allah. Bila Hari siang, mereka berdua pergi ke rumah Zahrah dan tidak pergi ke majlis Hakim. Setelah sampai di rumah Zahrah, mereka terus mengetuk pintu dengan senyuman manis dia membuka pintu dan mempelawa mereka masuk, dan dipelawa duduk di ruang tamu. Zahrah terus ke dapur mengambil minuman untuk kedua dua tamunya. Zahrah menyediakan minuman arak dan menjemput Harut dan Marut minum. Harut dan Marut tidak minum arak yang dihidang Zahrah. Zahrah merajuk dan marah , bila melihat mereka tidak minum hidangannya. Harut dan Marut memujuk janganlah marah! Marilah kita berdamai. Saya boleh berdamai dan tak marah dengan syarat kamu berdua minum hidangan saya, oleh kerana tidak mahu mengecilkan hati Zahrah mereka berdua pun minum arak.

Mereka pun mabuk, tiba tba ada seorang tetamu datang Zahrah, tetamu nampak Harut dan Marut di dalam rumah Zahrah, Harut dan Marut menjadi gelisah, terlintas dalam benak mereka berdua; Habis! Habis! Habislah! Kami jika tamu ini mendedah rahsia kami.Tanpa disedari dan pengaruh arak , mereka berdua bangun mencekik tamu sehingga mati, kasihan! Apakah dosa tamu itu, melainkan dia nampak mereka berdua di rumah Zahrah.

Setelah habis kesan pengaruh arak, mereka pun sedar apa yang telah mereka lakukan dan rasa amat menyesal, amat sedih sehingga mereka berdua berusaha untuk terbang ke langit tetapi tidak mampu kerana dosa yang mereka lakukan terlalu besar dan berat.Kemudian Harut dan Marut terdengar seruan dari langit; kamu berdua pilih samada kamu di azab di dunia atau di akhirat! Harut dan Marut memilih azab di dunia, lalu mereka berdua terus diazab sehingga Hari Kiamat.

Rujukan :-
Cerita cerita dalam al Quran
Tafsir Ibnu Kathir

Saturday, 16 October 2010

11 Jenis Manusia Didoa Malaikat

PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan.

Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan. Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat. Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah:Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."

5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca Al-Fatihah. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. "Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?" Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.' "

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"

9. Orang yang membelanjakan harta (infak). Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...'"

10. Orang yang sedang makan sahur. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."

11. Orang yang sedang melawat orang sakit. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."

p/s: Semoga kita tergolong dalam golongan yang didoakan oleh malaikat.Insyaallah.

sumber : http://dakwahislamiah.blogspot.com/search/label/11%20Jenis%20Manusia%20Didoa%20Malaikat

Thursday, 14 October 2010

Golongan Yang Masuk Syurga Tanpa Hisab

Terdapat 70,000 umat Muhammad s.a.w yang dapat masuk syurga tanpa hisab dan tiada azab. Ini bersumberkan hadis yang diriwayat Bukhari dan Muslim bersumber daripada Ibnu Abbas r.a. Muka mereka bercahaya seperti bulan purnama. Mereka adalah:

1. Ahl al-fadl (ahli kemuliaan)- orang yang menanggung kesakitan apabila diperbo-dohkan, bersabar apabila dizalimi dan memaafkan apabila dilakukan kejahatan terhadap mereka.

2. Ahli as sabr (ahli kesabaran)- bersabar dalam menjalankan ketaatan kepada Allah dan menghindarkan maksiat terhadap-Nya.

3. Jiran-jiran Allah- saling berziarah dalam berkasih-sayang kerana Allah, duduk dan bangun bersama-sama saudara mereka kerana Allah.

(hadis riwayat Abu Nu'aim daripada Ali bin Husain)

4. Orang yang mati dalam perjalanan ke Mekah samada pergi atau balik

(hadis riwayat Jabir)

5. penuntut ilmu, perempuan yang taat kepada suami dan anak yang berbakti kepada ibu bapa

(hadis marfu' sumber Abu Ayyaub al-ansari)

6. Sesiapa yang berjalan kerana hendak menunaikan hajat saudaranya yang muslim sehingga tertunai hajat itu dan meniggal dalam masa tersebut.

(hadis marfu' sumber daripada Anas)

7. Sesiapa yang mengasuh kanak-kanak sehingga berupaya mengucapkan 'lailahaillallah"

(hadis sumber daripada A'isyah r.a)

8. Orang islam lelaki dan perempuan yang mati pada malam dan siang hari Jumaat

(hadis marfu' sumber daripada 'Ata')

9. Hamba yang bersabar apabila diuji dengan bala bencana pada tubuhnya dan anaknya

(hadis marfu' riwayat Hakim at-Tirmidzi)

10. Orang yang menggali perigi di tengah padang dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran Allah

(Ibn Mas'ud)

Al-Hakim dan al-Baihaqi mengeluarkan hadis yang bersumber daripada Jabir secara marfu': "Barangsiapa yang lebih kebajikannya atas kejahatannya, maka mereka itulah yang masuk ke syurga tanpa hisab, dan barang siapa yang sama kebajikannya dan kejahatannya maka mereka itulah yang dihisabkan dengan hisab yang sedikit, dan barang siapa yang kejahatannya lebih banyak, maka dialah yang diberikan syafaat setelah menerima siksaannya."

Semoga kita semua termasuk dalam golongan yang dapat masuk syurga tanpa hisab dan dibentangkan suratan amal. Tajdidkan niat. Ikhlaskan diri. Biar tidak dipuji manusia. Pentingnya adalah nilaian pandangan Allah taala.

*Sumber daripada buku Misteri di sebalik tiupan sangkakala saringan daripada kitab At-Tazkirah fi Ahwal al-Mauta wa Umur al-Akhirah oleh Imam al-Qurtubi dan Kasyful Ghummah pada menyatakan orang mati & hal hari kiamat oleh Syeikh Daud al-Fatani yang disusun oleh Muhammad Ramzi Omar.

Tuesday, 12 October 2010

7 Kalimah

Tujuh Kalimah

Sabda Rasulullah S.A.W" Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buihlaut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut

4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illabillah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnyadari tafsir hanafi

sumber : http://dakwahislamiah.blogspot.com/search/label/Tujuh%20Kalimah

Sunday, 10 October 2010

Beberapa Perkara Yang Perlu Anda Tahu Mengenai Jin, Syaitan dan sebagainya

Beberapa Perkara Yang Perlu Anda Tahu Mengenai Jin, Syaitan dan sebagainya

Ari ni, pak cik nak korang tau beberapa perkara yang perlu korang tau pasal jin iblis syaitan suma ni. First kali, kita kena tau kat mana port diorang ni lurus-lurus pinggang. Senang je, diorang suma ni secara sains metafizik mempunyai julat 20 Khz gelombang yang rendah. So, tempat lepak diorang adalah tempat yang mempunyai tekanan yang rendah.. Antaranya adalah :-

Kawasan yang tak boleh masuk angin atau cahaya
tempat atau ruang sempit
Sudut, atau penjuru mana mana bangunan
Permata tiruan…
Tempat yang terlalu busuk atau wangi
Tempat yang lembab atau terlalu kering
Tempat yang sunyi
So, korang boleh agak kan kenapa setan suka dok dalam jamban?.. Sebab tempat tu lembab… Korang boleh agak kan kenapa disko banyak setan?. Sebab tempat tu sempit, sesak. Korang tau kan kenapa setan banyak kat tempat sunyi?.. Sebab kawasan tu bertekanan rendah. dan korang mesti da tau kenapa bomoh suka pakai botol kosong tangkap hantu ?.. Sebab dalam botol tu bertekanan rendah.. Bila tekanan rendah, diorang masuk dalam botol, Pastu bomoh pun ngap , tutup terus. Kalo korang tak tidur dalam kelas masa tahun 5, ada cikgu sains ajar pasal ketumpatan bunyi dalam botol yang ada air tu. Jadi, da terjawab soalan kenapa hantu suka duduk dalam almari baju korang?

So, camne nak setel ngan makhluk durjana ni?.. Ok, pak cik ajar korang camne, kadang-kadang tak yah pakai ayat al Quran pun x pe :-

Jerit sekuat hati korang. Bila korang jerit, kawasan tu akan bertukar menjadi bertekanan tinggi
Bakar mercum
Pasang radio kuat kuat
Guna garam
Pakai berlian
Ha, ok ke tak ok ?.. Setan memang benci garam sebab garam adalah berasal dari hablur kristal. Hablur kristal boleh menyerak cahaya putih jadi 7 warna. Sebab tu orang tua banyak amalkan guna garam ni. Cuma garam komersial sekarang ni banyak sodium berbanding potasium < hehehe, pak cik cikgu sains sekarang ni > .Sama juga dengan berlian, berlian pun boleh serakkan warna cahaya kepada 7 warna. So, serakan cahaya tu boleh la menghasilkan tekanan yang tinggi.

Jadi kesimpulannya, bila jumpa hantu, korang kena la jerit sampai pecah anak tekak korang. Atau kalo enset boleh play MP3, korang attach ngan boombag ke, biar merana hantu tu. PAstu korang nak jahat lagi, bila kawasan tu lembab, korang bawak pengering rambut. Mau nangis berdarah pontianak, sundel bolong, polong dan sebagainya. Ahahaa..

Eh, eh, abis tu ayat Al Quran yang halau halau hantu tu pulak macam mana..?.. Ha… ni la pak cik nak story ngan korang ni. Mesti korang terfikir gak kan? Berbalik pada prinsip asal yang hantu memang duk kat kawasan tekanan rendah.. Korang kena tau yang ada dianatara ayat Al Quran yang bersifat sejuk dan bersifat panas. Selalu ayat pelindung Al Quran bersifat panas atau api sebab bacaan certain ayat2 tu boleh menukar kawasan tekanan rendah menjadi tinggi. Tu pasal diorang boleh sampai terbakar-bakar. Kalo korang nak halau hantu guna jeritan suara korang pak cik rasa MUSTAHIL gila.

Kalo korang nak juga cuma guna jeritan untuk menukar kawasan bertekanan rendah menjadi tinggi, kelantangan bunyinya mesti menyamai dengan kekuatan bunyi gempa bumi. Mampus korang nak jerit kuat camtu. Kalo pakai ayat Al Quran lek je. Ayat kursi sekali je, da menyamai tenaga bunyi gempa bumi. Tekak pecah ganti baru pun tak dapat nye jack.
Senang je nak tau mana huruf panas mana huruf sejuk. Kalo korang belajar tajwid, mesti korang pernah dengar pasal Alif Lam Syamsiah ngan Alif Lam Qamaraiah. Haa, alif lam syamsiah adalah huruf panas, alif lam qamariah huruf sejuk.

ADui, penat la pak cik nak taip ni.. Rasanya panjang entri kali ni. So, jumpa lagi beb.. Adios..

< Tekak pak cik pecah sebab jerit >

Sumber: http://berkatrezeki.com/blog/2010/08/beberapa-perkara-yang-perlu-anda-tahu-mengenai-jin-syaitan-dan-sebagainya/

Friday, 8 October 2010

Bahaya Microwave Oven

Bahaya microwave oven...

Ketuhar gelombang mikro atau lebih popular dengan nama
inggerisnya microwave oven, ialah antara gajet moden yang
popular dikalangan para suri rumah dan pengusaha restoran di
dunia sebagai jalan pintas menyediakan makanan untuk
keluarga dan pelanggan. Ketuhar ini amat popular kerana
kecekapannya memanaskan makanan dalam sekelip mata.

Lebih-lebih lagi, amat membantu pada bulan puasa, waktu
sahur. Para ibu dan isteri hanya perlu masukkan makanan ke
dalam ketuhar dan tekan punatnya...nyit...nyit...nyit dan
tinggg.....! Makanan panas sudah pun terhidang. Justeru,
hampir setiap rumah kini memiliki microwave oven.

Cara masak melawan fitrah

Cara memasak atau memanaskan makanan di atas api atau
ketuhar biasa bermula dengan makanan panas di bahagian luar
dahulu, kemudian barulah haba masuk ke bahagian dalam.
Berlainan dengan penggunaan ketuhar gelombang mikro. Makanan
yang dimasak atau dipanaskan akan menjadi panas di bahagian
dalam dahulu, kemudian barulah haba bergerak ke luar.

Ini boleh dilihat dengan membakar kentang di dalam ketuhar
gelombang mikro untuk satu tempoh yang agak lama,katakana
sejam. Walaupun telah dimasak sejam, kentang kelihatan
seperti belum masak. Tetapi jika dibelah, tiada apa di
bahagian dalamnya melainkan arang! Inilah yang dikatakan
cara memasak melawan fitrah. Pastinya sesuatu yang melawan
fitrah, lazimnya membawa keburukan.

Ketuhar pengancam nyawa

Ketuhar gelombang mikro diperkenalkan pada orang ramai
sekitar pertengahan 1950-an. Ketika itu tidak banyak kajian
saintifik terhadap kesan memakan makanan gelombang mikro.
Cuma sejak kebelakangan ini barulah pelbagai kajian dan
penyelidikan dilakukan terhadap kesan memakan makanan
gelombang mikro kepada kesihatan manusia.

Kesemuanya merumuskan bahawa ketuhar gelombang mikro
menghasilkan makanan yang sangat bahaya. Ini agak
mengejutkan kerana ketuhar ini baru bersama kita beberapa
dekad sahaja. Namun dalam tempoh yang singkat itu, pelbagai
penyakit yang berbahaya dan pelik-pelik muncul satu persatu.
Ini secara teorinya, menjelaskan penggunaan ketuhar
gelombang mikro turut menyumbang kepada meningkatnya
pelbagai penyakit yang mengancam nyawa!

Tidak hairan jika golongan remaja hari ini, banyak yang
diserang sakit jantung, dan orang muda seusia20-an dan 30-an
mati menghidap kanser.

Makanan jadi toksik

Dalam penggunaan ketuhar gelombang mikro, radiasi
elektromagnetik menggerakkan molekul-molekul makanan.
Molekul-molekul ini 'dipaksa' berpusing sedangkan
kalau memanaskan makanan cara biasa, molekul-molekul ini
bergerak dari tepi ke tepi. Keadaan berpusing ini
memusnahkan molekul dan kadang kala menyusunnya semula
menjadi bahan-bahan toksik yang menyebabkan alahan kepada
manusia.

Badan tak kenal makanan

Yang dibimbangkan tentang penggunaan ketuhar gelombang
mikro, bukan radiasi yang terhasil, tetapi bagaimana ia
merosakkan DNA makanan hingga badan manusia tidak kenal
bahawa apa yang ditelan itu ialah makanan. Kerana tidak
mengenali makanan, badan bertindak menyalutinya di dalam
sel-sel lemak sebagai perlindungan terhadap 'makanan
mati'; atau badang mengumuhkannya dengan pantas.
Sesungguhnya telah banyak bukti saintifik yang didedahkan
oleh saintis akan bahaya penggunaan ketuhar gelombang mikro,
para pengeluar tetap mengatakan ia selamat kerana keuntungan
yang diperoleh daripada penjualan ketuhar ini berlipat
ganda.

Penemuan mengejutkan

Dua orang penyelidik, Blanc dan Hertel telah mengesahkan
bahawa memasak menggunakan ketuhar gelombang mikro, dengan
ketaranya mengubah nutrisi makanan. Hertel telah
bertahun-tahun menjadi saintis makanan dan berkhidmat di
sebuah syarikat makanan Swiss terkemuka. Dia dibuang kerja
kerana mempersoalkan prosedur memproses makanan secara luar
tabi'i. Lantas dia bergabung tenaga dan kepakaran dengan
Blanc dari Swiss Federal Institute of Biochemistry dan
University Institute for Biochemistry.

Kedua-dua saintis ini mengkaji kesan makanan mikro
gelombang terhadap lapan individu dengan mengambil darah
mereka sejurus selepas mengambil makanan gelombang mikro.
Blanc dan Hertel mendapati paras haemoglobin
individu-individu ini telah menurun. Hasil kajian ini
menunjukkan orang yang makan makanan gelombang mikro
cenderung mendapat anaemia (kekurangan darah). Situasi
bertambah jelas pada bulan kedua penyelidikan. Itu baru dua
bulan diberi makan makanan gelombang mikro, bagaimana kalau
kita memakannya berbulan-bulan, bertahun-tahun?

Sepuluh sebab ketuhar gelombang mesti dibuang

Perhatikan fakta hasil kajian klinikal saintifik Swiss,
Jerman dan Rusia di bawah ini:

*** Makan makanan yang melalui proses ketuhar gelombang
mikro menyebabkan kerosakan otak dalam jangka panjang iaitu
ia 'memendekkan' utusan elektrik di dalam otak
(depolarizing atau demagnetizing tisu otak).
*** Badan manusia tidak mampu meleraikan (metabolize) bahan
makanan yang dimasak/dipanaskan di dalam ketuhar gelombang
mikro.

*** Pengeluaran hormon lelaki dan perempuan terhenti
dan/atau berubah dengan mengambil makanan gelombang mikro.
*** Kesan makanan gelombang mikro sebenarnya ibarat
sisa/sampah di dalam badan manusia.
*** Mineral, vitamin dan khasiat makanan gelombang mikro
berkurang atau berubah.. Jadi badan kita dapat sedikit
sahaja manfaat makanan. Badan kita juga menyerap
kompaun-kompaun yang berubah itu, dan tidak dapat
meleraikannya.
*** Mineral-mineral di dalam sayuran berubah menjadi
radikal bebas yang menyebabkan kanser apabila
dimasak/dipanaskan di dalam ketuhar gelombang mikro.

Ini antara punca mengapa pengidap kanser meningkat.

*** Makanan gelombang mikro menyebabkan ketumbuhan kanser
di dalam perut dan usus-juga menjadi punca meningkatnya
penghidap penyakit ini.
*** Makan makanan gelombang mikro berpanjangan menyebabkan
sel-sel kanser meningkat di dalam darah manusia.
*** Makan makanan gelombang mikro secara berterusan juga
menyebabkan merosotnya sistem imun melalui kelenjar limpa
dan pengubahan serum darah.
*** Makanan gelombang mikro menyebabkan hilang daya
ingatan, tumpuan, kestabilan emosi dan mengurangkan
kecerdikan.

Fikirkan...

Pernahkah kita terfikir mengapa anak-anak kita hari ini
degil, keras dan gelap hati? Atau kerap berlaku 'haruan
makan anak' serta amalan seks luar tabi'i? Atau
pernahkah terlintas di benak fikiran kita, mengapa makin
ramai yang cenderung menukar jantina - perempuan mahu jadi
lelaki dan yang lelaki mahu jadi perempuan?

Fenomenanya krisis identiti dan gender kini menular dan
semakin menjadi kelaziman. Antara sebabnya ialah kecelaruan
hormon di dalam badan yang selain disebabkan makan makanan
yang berstatus syubhah, juga berkemungkinan besar berpunca
daripada makanan yang ditelan melalui proses gelombang
mikro.

Selain pengusaha restoran, siapa lagi yang menghidangkan
makanan yang mengancam kesihatan ini kalau bukan kita
sendiri? Kitalah isteri, kitalah ibu yang kononnya sentiasa
sibuk. Maka ketuhar gelombang mikrolah yang kita sandarkan
untuk pantas menyediakan makanan keluarga tersayang.

Jika di rumah kita ada ketuhar ini dan telah tahu akan
bahayanya, hentikanlah penggunaannya. Hanya mereka yang
zalim sahaja sanggup menggadai nyawa sendiri dan ahli
keluarganya. Jika anda sedang berkira-kira mahu membeli
ketuhar gelombang mikro, lupakan niat itu. Laburkan duit
anda itu untuk sesuatu yang lebih bermanfaat untuk kesihatan
keluarga. Jangan kita menjadi pembunuh kepada keluarga
melalui penggunaan ketuhar gelombang mikro dengan memberi
mereka makan makanan yang mengancam nyawa!

Terdapat banyak jurnal dan rencana kesihatan dan perubatan
yang menjelaskan bahayanya ketuhar gelombang mikro kepada
nyawa manusia. Antaranya:

*** http://www.mercola.com/article/microwave/hazards2.htm
*** http://www.cancersalves.com/article/microwave.html
*** http://www.indigosun.com/august99/microwave.htm

Sumber : ANIS, Mac 2008

Wednesday, 6 October 2010

Hukum Memelihara Anjing

Harus pelihara anjing dengan bersebab

SOALAN:
Apakah hukum bagi orang Islam memelihara anjing?

JAWAPAN:

Memelihara anjing adalah harus dan pemelihara perlu menjaga kebajikannya untuk tujuan-tujuan yang berikut:

1. Anjing yang dilatih (anjing terlatih) untuk kerja-kerja memburu.

2. Anjing terlatih untuk kegunaan tugas-tugas polis.

3. Anjing terlatih untuk menjaga rumah, kebun atau ladang.

4. Anjing terlatih untuk digunakan oleh penternak atau peladang untuk kerja-kerja menggembala binatang ternakan

5. Membela anjing terlatih sebagai jurupandu. Ini mungkin diperlukan oleh orang buta untuk memberi khidmat yang diperlukannya. Tetapi masih perlu ditempatkan berasingan daripada kediaman tuannya .

Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan Darqutni dan Hakim dinyatakan pernah menolak jemputan satu kaum yang membela anjing untuk datang ke rumah mereka.

Bila ditanya, baginda menjawab dalam rumah mereka ada anjing, sebaliknya baginda menerima jemputan kaum yang membela kucing. Apabila ditanya, baginda menjawab "kucing itu tidak najis".

Sahabat mengambil faham daripada hadis ini bahawa baginda menolak jemputan mereka yang membela anjing kerana bimbang mengenai najis.

Menurut Prof. Dr Yusuf al-Qaradawi, hukum membela anjing sebagai hobi adalah haram. Antara alasan fuqaha seperti Ibnu Hajar ialah:

i. Menakut-nakutkan jiran, orang lalu lalang dan tetamu.

ii. Berkurang pahala pemelihara. Nabi bersabda yang maksudnya: Barang siapa yang memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternakan, maka setiap pahalanya berkurangan satu qirath. (Bukhari dan Muslim)

iii. Malaikat enggan masuk ke rumah.

iv. Tabiat anjing suka menjilat dan kenajisan mughallazah pada jilatannya menyebab kesukaran pemeliharaannya. Cara menyucikan najis mughallazah ialah menyamaknya dengan tujuh kali air, dan salah satu air tersebut bercampur tanah.

*Disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0701&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm

Tambahan;

1. Memang terdapat Hadis Sohih mengenai malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang ada anjing dan patung. Antara Hadis tersebut:
a. Daripada Abu Talhah r.a.: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan surah (gambar)" Muttafaq 'alaih.
b. Daripada Ibn Umar r.a.: Jaibril berjanji akan datang menemui Rasulullah s.a.w. Setelah sekian lam menanti, Jibril tidak juga muncul. Lalu Rasulullah pun keluar, maka baginda menemuinya di luar. Rasulullah mengadu akan kelewatan tibanya. Jibril menjelaskan dengan berkata: "Sesungguhnya kami tidak memasuki rumah yang ada anjing dan gambar" Riwayar al-Bukhari.
c. Daripada 'Aisyah r.a. "Jibril telah berjanji pada Rasulullah akan datang pada suatu waktu tertentu. Tiba waktu yang dijanjikan, Jibril tidak datang. Ketika itu baginda sedang memegang sebatang tongkat, lalu mencampakkannya seraya bersabda: "Sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya tidak pernah memungkiri janji". Kemudian baginda menoleh ke satu arah, lalu terpandang bangkai anjing di bawah katilnya. Baginda bertanya: "Bilakah anjing ini masuk?" Saya menjawab: "Saya tidak tahu". Baginda memerintahkan agar anjing itu dikeluarkan. Sebentar kemudian Jibril a.s.pun datang. Rasulullah s.a.w. berkata kepadanya:"Anda berjanji kepada saya. Saya duduk menanti, tetapi anda tidak datang. Jibril menjelaskan: "Aku dihalang oleh anjing yang ada di dalam rumahmu. Sesungguhnya kami tidak memasuki rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar" Riwayat Muslim.

Di samping Hadis-hadis yang dikemukakan di atas terdapat nas-nas yang menunjukkan malaikat ada di mana-mana bersama anak Adam, khususnya Raqib dan 'Atid yang mencatat segala amalan dan lain-lain yang bertugas secara langsung dalam mengawal manusia. Lantaran itu untuk mensejajarkan antara nas-nas itu ulamak cuba memberi tafsiran bahawa yang tidak masuk itu bukanlah semua jenis malaikat, hanya yang tertentu sahaja antaranya ialah Jibril a.s. sebagaimana jelas di dalam Hadis yang dikemukakan dan malaikat yang mendoakan rahmat untuk kita.

2. Binatang yang telah dilatih untuk berburu tidak akan memakan sedikitpun dari mangsa yang ditangkap untuk tuannya. Jika dia telah memakan sebahagiannya, kemudian baru dibawa kepada tuannya maka hasil buruan itu tidak halal dimakan. Buruan yang ditangkap oleh anjing yang dilatih tidak perlu disamak. Cuma dibuang tempat yang digitinya sahaja.

3. Tidak ada salahnya pada anjing itu kerana memang sudah tabiatnya. Yang salah ialah manusia yang berakal tidak boleh membezakan antara kebenaran dan kepalsuan seperti anjing yang tidak berakal itu tidak dapat membezakan antara orang halau atau sebaliknya.