Thursday, 21 August 2008

Pendang....

Salam semua...
2minggu ni aku balik Pendang... dah lama x balik... rase rindu sikit ngan pendang...
ni dah masuk hari ketiga aku kat rumah... rase mcm dah boring giler... nasib baik la aku juz blik rumah 2 minggu jer.. kalau sebulan... mau kojol kebosanan aku kat sini...

Pendang ni bukan besar sangat tp merupakan sebuah pekin kecil yang aman makmur yang terdiri dari berbagai kaum yang bersatu padu... kalau pagi2 boleh pegi kat tasik MADA tgok org joging2... klu x nak tgok boleh jogging sekali boleh meredakan tekanan kita...

Pekan ni still x tercemar dari segala anasir yang teruk la... tp kalau setakat budak Hiphop, Skinhead, Punk n mcm2 tue ade je kat cni...


nnt aku tulis lagi ye psl pendang... lgpun gambar x amik lg...

Saturday, 9 August 2008

Kek Coklat.....



Mmmmmm....
Kate nak diet... tp mcm jenis makanan yg aku nak mkn... x pe la...
x dpt mkn pun x pe... janji dpt mkn kek Coklat....

Ni resepi yang aku tgok dlm buku resepi mak aku....

Kek Coklat

Bahan-bahan ( saiz 20 cm )

  • 2 biji telur
  • 1 cawan minyak masak( x pakai Butter yea)
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang
  • Bahan A
  • 1 sudu kecil vanila
  • 1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
  • 1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe
  • Bahan B
  • 2 sudu kecil sodium bicarbonate
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 cawan tepung gandum

  • ** Topping **
  • 1/2 cawan koko van hauten
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak

Cara-cara

  1. Pukul telur hingga kembang
  2. Masukkan gula dan pukul lagi
  3. Kemudian masukkan minyak masak
  4. Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
  5. Bakar pada suhu 170 darjah selama 1 jam atau sehingga masak
  6. Untuk toppingnya.. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok...tuang je atas kek yg dah sejuk....
  7. Lupa plak nak bgatau... kalau nak letak coklat rice ke, coklat pearl ke... suka ati... tp letak lepas tuang topping n before topping tue sejuk...
selamat mencube yea... klu dah cube tue... jgn lupe bg aku skit tau...